De NNP is de branchevereniging van lokale nieuwsmedia die al bijna tachtig jaar opkomt voor de belangen van uitgevers van huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. Sinds de oprichting behartigt de NNP de belangen van alle aangesloten uitgeverijen en staan de woorden verbinden, inspireren en faciliteren met hoofdletters in de statuten geschreven.
‘Doordat de krant gratis op de mat valt, hoef je er als lezer niet naar op zoek. Met dit huis-aan-huisbereik weten lokale kranten meer inwoners te bereiken dan dagbladen, radio- en tv-kanalen. Daarnaast zien we dat het digitale bereik groeit dankzij de toevoeging van nieuwsbrieven en apps ’, vertelt Jolanda. Niels: ‘Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant zetten we onszelf in het zonnetje en vertellen we graag over het belang van een onafhankelijke lokale krant, die op alle fronten doordringt in de haarvaten van de samenleving.’
Heikele kwesties
Beide NNP-voorzitters erkennen dat de Dag van de Huis-aan-huiskrant nog geen landelijk bekende feestdag is waarbij de vlag uitbundig op elk uitgeverskantoor in Nederland wappert. Toch zou dat geen gek idee zijn als de kracht en het enorme bereik van lokale nieuwsmedia in ogenschouw wordt genomen. Geen enkel ander massamedium in ons land bereikt met kranten en online publicaties - websites, nieuwsbrieven, e-papers, apps, podcasts en video’s - elke week vele miljoenen Nederlanders.
‘Alleen de huis-aan-huiskrant slaagt erin zoveel lokale nieuwsonderwerpen voor het voetlicht te brengen’, benadrukt Jolanda. ‘Redacties pakken alle onderwerpen op, variërend van politiek, bestuur en economie tot sport, cultuur en religie. Onze journalisten schrijven over heikele kwesties die in straat, buurt of wijk spelen en gaan als hoeder van de lokale democratie op onderzoek uit. Ze gaan ook trouw op pad naar jaarlijks terugkerende evenementen die inwoners van steden en dorpen verbinden, zoals de avondvierdaagse. Die aanpak maakt onze kranten uniek.’
Wat huis-aan-huiskranten verder bijzonder maakt, is de wekelijkse publicatie van gemeenteberichten. In vrijwel elke gemeente publiceert de lokale overheid haar nieuws- en serviceberichten in de krant om goed te communiceren met haar inwoners. Reclameboodschappen van lokale, regionale en soms zelfs landelijke adverteerders maken de krant compleet. De laatste cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) laten zien dat meer dan 50 procent van alle lezers in beweging komt als ze een advertentie in hun huis-aan-huiskrant hebben gelezen. Niels: ‘Adverteren werkt!’