Blog 1

‘Lokale krant bereikt veruit de meeste mensen’

1 december 2024

Landelijk - Met een wekelijkse oplage van ruim 5 miljoen exemplaren is de huis-aan-krant een onmisbaar massamedium in Nederland. Tel daar het snel groeiende online bereik bij op en besef dat bijna 75 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder regelmatig de lokale krant leest. ‘De huis-aan-huiskrant is de verbindende factor in de lokale samenleving’, zeggen Jolanda de Rijk en Niels Ackermans, de onlangs aantreden duovoorzitters van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP).

De NNP is de branchevereniging van lokale nieuwsmedia die al bijna tachtig jaar opkomt voor de belangen van uitgevers van huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. Sinds de oprichting behartigt de NNP de belangen van alle aangesloten uitgeverijen en staan de woorden verbinden, inspireren en faciliteren met hoofdletters in de statuten geschreven.

‘Doordat de krant gratis op de mat valt, hoef je er als lezer niet naar op zoek. Met dit huis-aan-huisbereik weten lokale kranten meer inwoners te bereiken dan dagbladen, radio- en tv-kanalen. Daarnaast zien we dat het digitale bereik groeit dankzij de toevoeging van nieuwsbrieven en apps ’, vertelt Jolanda. Niels: ‘Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant zetten we onszelf in het zonnetje en vertellen we graag over het belang van een onafhankelijke lokale krant, die op alle fronten doordringt in de haarvaten van de samenleving.’

Heikele kwesties
Beide NNP-voorzitters erkennen dat de Dag van de Huis-aan-huiskrant nog geen landelijk bekende feestdag is waarbij de vlag uitbundig op elk uitgeverskantoor in Nederland wappert. Toch zou dat geen gek idee zijn als de kracht en het enorme bereik van lokale nieuwsmedia in ogenschouw wordt genomen. Geen enkel ander massamedium in ons land bereikt met kranten en online publicaties - websites, nieuwsbrieven, e-papers, apps, podcasts en video’s - elke week vele miljoenen Nederlanders.

‘Alleen de huis-aan-huiskrant slaagt erin zoveel lokale nieuwsonderwerpen voor het voetlicht te brengen’, benadrukt Jolanda. ‘Redacties pakken alle onderwerpen op, variërend van politiek, bestuur en economie tot sport, cultuur en religie. Onze journalisten schrijven over heikele kwesties die in straat, buurt of wijk spelen en gaan als hoeder van de lokale democratie op onderzoek uit. Ze gaan ook trouw op pad naar jaarlijks terugkerende evenementen die inwoners van steden en dorpen verbinden, zoals de avondvierdaagse. Die aanpak maakt onze kranten uniek.’

Wat huis-aan-huiskranten verder bijzonder maakt, is de wekelijkse publicatie van gemeenteberichten. In vrijwel elke gemeente publiceert de lokale overheid haar nieuws- en serviceberichten in de krant om goed te communiceren met haar inwoners. Reclameboodschappen van lokale, regionale en soms zelfs landelijke adverteerders maken de krant compleet. De laatste cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) laten zien dat meer dan 50 procent van alle lezers in beweging komt als ze een advertentie in hun huis-aan-huiskrant hebben gelezen. Niels: ‘Adverteren werkt!’

Krant bezorgen? Leuk!
Om alle ruim 5 miljoen huis-aan-huiskranten elke week in Nederland te verspreiden, zijn bezorgers nodig. Niels noemt de bezorgers de onmisbare motors achter het succes van lokale nieuwsmedia. ‘Een rekensom leert dat het rondbrengen van al die kranten wekelijks wordt gedaan door minstens 20.000 bezorgers. En dat is écht een vak apart.’

Jolanda verduidelijkt dat uitgevers hun bezorgers netjes betalen. Het wettelijk minimumloon is van kracht en het rondbrengen van kranten is daarmee aantrekkelijk. ‘Het is belangrijk dat de krantenbezorger een fatsoenlijke vergoeding krijgt’, zegt ze. ‘Het bezorgen van de krant is een interessant en concurrerend alternatief voor een baantje in de supermarkt. Tel daarbij op dat je als bezorger vaak de hele dag de tijd hebt om de krant te bezorgen en je lekker in beweging bent.’

Niels en Jolanda weten waarover ze praten. Beide NNP-voorzitters hebben kinderen die binnen hun uitgeverij een eigen krantenwijk lopen. ‘Ook zelf helpen we regelmatig een handje’, lacht Niels, die zo bovendien voeling houdt met de bezorgtak binnen Rodi Media. ‘Sinds januari verzorgen we bij Enter Media de verspreiding weer zelf’, vult Jolanda aan. ‘We verwelkomen momenteel ook veel oudere bezorgers. Mensen die met pensioen zijn en het bezorgen van de krant als fijne activiteit zien om in beweging te blijven en buurtbewoners van hun wekelijkse krant te voorzien.’

Nieuwe doelgroepen
Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant (Ieder jaar op 1 juli) ligt de nadruk op de kracht van lokale nieuwsmedia. Naast de ‘klassieke’ papieren krant is de online krant in allerlei verschijningsvormen in opmars. ‘Ooit zijn we besmet geraakt met het drukinktvirus, nu stroomt ook glasvezel door onze aderen’, omschrijft Niels de metamorfose die de lokale nieuwsbladjournalistiek doormaakt.

Jolanda: ‘Uitgevers geven vandaag de dag volop ruimte aan online media. Ze vergroten hun bereik dagelijks met websites, nieuwsbrieven, e-papers, apps en podcasts en omarmen nieuwe doelgroepen op drukbezochte socialmediakanalen. Dat mag op de Dag van de Huis-aan-huiskrant best eens gevierd worden.

INTERESSANTE BLOGS

Blog nienke

De kracht van Google en DE-punten

15 januari 2025

Sint-Oedenrode - 145.000 weergaven. Het aantal blijft indrukwekkend rondzingen in ons kantoor bij DeMooiRooiKrant. Ter vergelijking: Meierijstad heeft 79.633 inwoners. Dat betekent dat óf iedereen het artikel minstens één keer heeft gelezen, óf dat Google ons artikel heeft gekatapulteerd tot DE-hit. Ja, de oproep van DE-punten. Maar hoe komen we daar eigenlijk?

Jose en jeroen

De voldoening is groot

2 januari 2025 - José en Jeroen tijdens RooIce. Foto Jan Ebbenn

We hebben als Mediahuis Meierijstad een mooie plek middenin het dorp. Dat betekent automatisch dat we overal bij betrokken zijn wanneer er iets gebeurt. We zitten bovenop het lokale nieuws en deze centrale plek is makkelijk te vinden voor burgers en klanten. Iedere keer weer zijn we dankbaar voor een nieuwtje of de volgende order. Om iets terug te doen voor de gemeenschap zetten we ons als team in voor lokale initiatieven. Eentje die in het oog springt de laatste weken: RooIce!

Blog 1

‘Lokale krant bereikt veruit de meeste mensen’

1 december 2024

Landelijk - Met een wekelijkse oplage van ruim 5 miljoen exemplaren is de huis-aan-krant een onmisbaar massamedium in Nederland. Tel daar het snel groeiende online bereik bij op en besef dat bijna 75 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder regelmatig de lokale krant leest. ‘De huis-aan-huiskrant is de verbindende factor in de lokale samenleving’, zeggen Jolanda de Rijk en Niels Ackermans, de onlangs aantreden duovoorzitters van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP).

Contact

Wil je met ons sparren en kijken wat Mediahuis Meierijstad voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Heuvel 7, 5492 AC  Sint-Oedenrode

MooiRooi Hotline: 06-89970555